Saturday, April 23, 2011

mata oh mata


ini dari pemikiran aku la..tp xtaulah mcm mna bg korg? heehee..tbe2 trpk mcm gitu..^_^
kelebihan sepasang mata..cuba korg pk..org buta, even dia buta dri kecik pon..Allah ttp anugerahkn dia spasang mata, untk mnyempurnakan ciptaanNya..btol x? prnah x pk..klo Allah nk bg ssorg itu buta dri kcik, knpa Allah cpta mata kt dia?? tgok..adilkan Allah?

bg mata org yg normal..mksudnye mata yg boleh mlihat..byk kelebihannya..dgn mata kita bole mlihat..boleh mnangis..boleh ape lg eh? mcm2 la kn..so, dgn mata kita boleh buat apa saja..brsyukurlah kamu krn masih ada sepasang mata itu...kdg2 dgn mata kita prlu mnangis..untk mnyucikan mata kita dri bkteria or kkotoran...mksudnye habuk ke ape2 yg msok dlm mata 2..
sedar x? mata kita nie ade pncucinye sndiri..xpayah susah2 amek air..xyh tgu wktu sedih2 air mata nk kluar..sometime, kite mnguap pon air mata boleh kluar..kita brsin, batuk, slsema..air mata sntiasa ada..subhanallah..sempurnanya ciptaan Allah..

bg mata yg sihat..jagalah mata korg dgn smpurna..jgn tgok lappy or tv lama2..nnt rabun..jaga pmakanan..slalu tgok bnda2 hijau..:D sbb..Allah dh tarik nikmat 2 dari aku..sugguh aku mnyesal dulu..mata aku mmrlukan prtlgan untk mlihat dgn jelas..hurm..power ku mkin mningkat..skrg dh xboleh kluar mlm2..lampu krta akn mnyakitkan aku..huh..




mata oh mata...
dgn mata jgk kite prlu jaga mata 2..jaga drpd mmndg ssuatu yg boleh mmbawa dosa..
dgn mata senang kita dpr dosa..senang jgk dpt pahala...so, jagalah mata kita dgn sbaiknya...
berilah pahala yg byk dri dosa..senang tau nk dpt pahala dgn mlalui mata...antaranya:

1. melihat kaabah.
2. melihat laut
3. mmbaca quran
dan yg laen2 nya..xingt dah..

ade byk lg tntg klebihan mata nie...tp aku dh xboleh pk dah..migrine ku sudah dtg..ngeee...
so, korg2 boleh pk sndiri n muhasabah tntg stiap kjadian n cptaan yg Allah cptakan..

:: jaga mata okey ::


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...