Sunday, July 10, 2011

aku seorg jenazah


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah..aku masih d beri kesempatan untk brnafas d bumiMu ya Allah.. okey, ary nie..mau sentuh sikit tentang ilmu frdhu kifayah..iaitu:  pngurusan jenazah..Alhmdulillah aku sudah mlksanakan tuntutan sbgai Muslim untk mmplajari sdikit sbyk tntang pngurusan jnazah.. pd 2.APRIL.2011 dan pd hari sabtu..bersamaan Tarikh Lahir aku..yg genap umo 20..aku  xde buat prti ke apa..cuma aku mmberi hdiah kpd diri aku sndiri..iaitu mnjerumuskan diri dlm kursus jenazah..waahh..pengalaman manis..^___^  Alhamdulillah..dpt ilmu untk diri..

kursus trsebut d adakn d surau al-firdaus bkt sntosa..area umah aku lah..mmg exited nak pg..:) so, brmulalah kursus trsbut..sesi pndaftaran..mndgar cramah2..hinggalah ke praktikal...wktu praktikal plak..pncramah tue dok crik model jd jenazah..semua xmau..d pndekkan crita..dorg nmpk aku ngn kakk aku yg pkai bju t-shrt n sluar..org laen smua pkai bju kurung n jubah..so, ape lagi..kami d kidnap untk jd model jenazah..aku ckp..xpe lah..ada gak pngalaman n mrasai sblom btol2 jd jenzah..aku brharap aku dpt sdikit pngajaran dri mnjadi model tuh..huhu..i.ALlah..okey, pncramah tue buat 2 cara mngkafankan jenazah..1cara org lama..1cara baru..let's see the pictures..tgok btoi2..ada tikar warna ijau..cara yg lama..tikar warna coklat cara bru..n ikot cara org kristian..cuma kristian mayat dorg pkai kot bgai..kita hanya tmbah tlkung untk pmpn..okey..
ini kakk aku..tgh mnyediakan kain kafan..


ini yg dh hampir siap..nak tunjuk awal2 aurat plak..
so, jnazah ini d pkaikan kain d jdkn baju, kain, dan tlekong/tudung.

mgkin korg xnmpk apa prbezaannya..tp kamu boleh dri sgi
kkemasan..nnt aku cter apa yg beza..

ini yg cra baru..kemaskan?

ini cara lama..sdkit xkemas..huhu




dah kene bungkus..huhu



mcm nielah kita nanti..




ini..aku..kekeke..wktu kena bungkus nie rasa mcm nak tido je..
tp tkot lak bila dah ttup mata xtrbukak2..huhu


kemaskinikan...

siap untk tatapan trakhir keluarga..

ya Allah..beginilah aku nnt..yg akan mnjadi jenazah..semoga Engkau ampunkan dosa2 ku..amennn...
inilah pkai trakhir kita..tdk kira dye Raja ke..Pm ke..Polis ke..semua sama..xde yg brbeza..
kain yg sama yg akn d pkaikn..krnda yg sama yg akn kita msok..van jnazah yg sama untk pg ke tmpat pngabdian kita..
juga..TANAH yg sama untk smadikan kita...


okey, meh nak gtau apa prbezaanya..
cara lama- kain kafan sama blngannya dgn cara baru..
cuma yg bezanya..kapas dye..okey..untuk cara baru..kapasnya memanjang..dan cara lama..kapasnya melintang..
cara baru- kain kpan dye trmsok la tdung,bju,kain yg d bwhnye..mgkin dlm 5helai..
cara lama- kain kpanye trmsoklah tdong,bju,kain untk balot kaki, dan kain yg d bwhnye sbyk 5helai jgk..
cara2 kafan bg cara baru lebih mudah..brbanding cara lama..
nak ckp kt sini takot xfhm plak..so, saranan aku cuma..
hampa ptot p kursus la..bg yg blom p..mmg the best..cuma aku xpuas aty..aku nk tgok cara mndy yg real punya..xdpt2 tgok lg..huhu..

p/s: jom pakat timba ilmu pngetahuan...untk bkalan akhirat jgk ye...


4 comments:

  1. jah.. inalillah.. menakutkan betul!!

    ReplyDelete
  2. @sis: hahaha..takot ape plak?? kita semua kan nak maty..heee...

    ReplyDelete
  3. @atirah: kekekkee..Alhamdulillah brani..suka cbaran msty kena brani..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...