Friday, July 15, 2011

perasaan tue milik Allah..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

perasaan..feeling..حب...감정...気分..pakiramdam...感觉..sentiment..sensazione..sensum...hah..mcm2 lah prkataan yg boleh mnafsirkan ssuatu bnda..mcm jgk perasaan..or feeling..or..ape2 lah..hurm..perasaan tue byk mksod kan? marah, benci, sayang, cinta, rindu, bengang, dan byk lagi..semua tau kn klo aku xgtau pon..hurm..knpe tbe2 aku nk ckp pasal nie eh? pdahal aku bknlah seorg yg sedang brcinta..or milik org..or couple lah snang ckp..it's not me..but..how can i write about this? ye lah..mcm tajuk kt atas tue lah..perasaan itu milik Allah.. setiap insan d lahirkn dgn fitrah..fitrah apa?? salah 1 nye perasaan..semua manusia ada perasaan..even org gila pon ade perasaan kan??;) okeh, kt cnie bknlah nk ckp pasal org gila ke ape..cuma nak ckp psal perasaan..
apa korg pk pasal perasaan skrg nih? ok lah..ada sorg hmba Allah tue..slalu story-mory kt aku..ape2 pon..xpenah die rahsia..tp mgkin apa yg ptot d rahsiakn die rahsiekanlah...


okey, 1hari..dia story kt aku pasal dye dok kwn ngn mamat sorg nih..dya ckp cuma kwn ja..xdak pa pon..dlm hati aku klo kwn..lama2 jd tman plak..haha..apa2 la..aku dgaq ja..xpa lah kan..dia citer lah..mmg lama dh die dok mcg2 mamat tue..tp xpnah la date kt luar..cuma mcg jee..dye ckp..lama2 jd suka plak kt mamat tue..ye lah..mamat tue baik..alim2 gtue..okey..sambung cter..

kwn : "slame nie aku suke die aku xpnah gtau die..aku cume bg hint je..xdek la nk tros trang..tp..dye bg aku skit aty..so, trjujurlah aku" 
aku :"apsal??dye ckp ape??" 
kwn: " ade ke ptot dye ckp dye nak matchkn aku ngn kwn dye" (muka bengang)
aku: " alahh..itu je?? lex la wehh..lawak je.."
kwn: " byklah ko pnye lawak..ko xkn xtau aty pmpn..cpt tacing..lagi2 aku mmg ade feelng kt dye..xkn xmrh kot??" (muka tensyen)
aku: " ouh..aku mne tau..xpnah rasa..hehe" (muka slumber) "pehtu ko ckp ape kt dye??"
kwn: " ko tau slme nie aku pnye lmbut2 ngn dye..ps dye ckp tue..heh, amekkau..aku ckp gnie - suke aty awk je nk match2kn sye ngn org..awk xksahlah klo sye ngn kwn awk??"
mamt 2: "sory..tau la kamu xnk pk lg..nk tmpukan prhatian kt plajaran..tp kamu tuekn pmpn..kaum hawa kna kwen cpt" 
kwn to aku: "ada ka ptot dye ckp gitu..tnsyen aku.."
aku: "pehtu ko ckp ape lak?"
kwn: secara xsngaja aku dah trjujur kt dye..aku jwp -awk tue sje je kan?? dah tau sye suka awak..nak buat lawak ntah ape2" 
mamat 2: " sorryy..kamu suka saya??npe kamu xgtau??"
aku: " mamat tue ngek la..asal dye xtau ko suke dye?? laki mmg lambat pick up ah..hoho"
kwn: "tau xpe..pas tue aku malas nk balas mcg dye..bio je ah..dye mcg aku xrply..bengang siot..klo ko bengang x??"
aku: "bengang la..tp aku akn buat dye bengang balik..ko mmg xyh mcg dye" hahaha..(gelak jahat)
kwn: "ntah r..aku rase mmg xnk mcg..tggu la ble aku rasa aku nk mcg nnt.."
aku: "hah..bgus!!! dah r..xyah pk2 wehh..serabot otak ko je..ko tau x?? slgi xkwen..xyh pk psal laki..comferm tenang doe..pale pon xmgrine..perut pon xgastrik..hehehe.." (senyum kambing)
kwn: "hurm...biar lah..ye la kan..nasib baek tgh cuty..klo tgh exam aku xtau la..tp en..xbole la buat mcm ko pk..perasaan tue fitrah weh..perasaan cinta, bnci, rindu..semua2 tue..Allah yg bg kt kite.."
aku: " aku tau la..tp kene lah guna pd jln yug btol..so, bila ko dh jd cmnie..bgos lah..dh trhndar skit mksiat ko buat..haha" 
kwn: " ye la2..ustzah.." (muka msm)
aku: " ustazah la sgt..da2 la weh..xyh pk..nnt klo mcg ko buat xde ape2..klo dye tnye jgk psal tue..ckp je dh xde prasaan tuh..hehe.." 
kwn: "ye lah2..i.Allah aku cuba hindar" 

soo..nak jadikan crte..perasaan cinta tue milik Allah..tp, kte sbgai hamba yg briman dan brtaqwa..kene lah jaga syariat2 Allah..kan?? ^__^....aku pon pnah dgar n baca..ada dlm hadis 

" brg siapa yg mmpunya perasaan cinta pd sseorg..maka dia mmendam prasaannya..kemudian dia mati..maka mati dia adlah syahid   "

ini yg aku pnah dgar lah..xtau btol ke x?? klo salah tlg btolkan..syukran..1lg kata2..xtau la dri sape..yg mngatakan..

" bila die brcnta..tp prasaan itu hnya dia dan Allah shja yg tau..maka die dpt phala org yug brjuang fi sabilillah "
- والله أعلم بالصواب -

conclusionnye: bg aku..perasaan tue mmg ada pd diri stiap mnusia..tp, brpatutan lah kan..n jga lah perasaan tue sbaek mgkin..dan jgnlah mmberi mudarat pdnya..xsalah nk brcinta..or..rindu..or..benci..tp brpatutan..n xlanggar syariat..itu je..so, untk diri ku..smoga tdk trjerumus dgn cinta laki sblom brkahwin..i.Allah..doakan aku istiqamah..doa kn jgk untk kwn aku sorg tue..^___^ ...

nota: sory lah isi entry nih mlebih2..and ada cmpor2 lak bhsenye..hehe..klo nak baca..silakan..klo xmo..boleh..blah~ hehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...